Overslaan en naar de inhoud gaan

Jan I Brueghel

Jan I Brueghel, jongste zoon van Pieter Bruegel, was misschien wel de uitvinder van een nieuw genre, de Singerie (het apenfeest).

Vermenselijkte apen als metafoor

Apen staan al sinds de middeleeuwen bekend als schaamteloze en ondeugende dieren. Het zijn ook goede imitators die graag ander gedrag imiteren, na-apen. Vermenselijkte apen werden daarom vaak gebruikt als ludiek metafoor voor alles wat dwaas is in de wereld. Dit ‘kopertje’ uit beginjaren 1620 is een van de vroegst bekende voorbeelden van zo’n Singerie.

De aapjes zag Jan I Brueghel wellicht in het dierenpark van de Aartshertogen in Brussel. Hij maakte er toen enkele olieverfschetsen van. Die komen hem nu goed van pas. Brueghel werkte met minutieuze penseeltrekjes in dekkende verf. Een groter contrast met de techniek en het werk van Rubens bestond niet. Toch hebben beide meesters vaak samengewerkt en waren ze goede vrienden. Ze waren peetvader van elkaars kinderen.

 

'Ceres en Pan' boven de deur

Ziet u het schilderij boven de deurpost? Het is een werk uit het atelier van Rubens: ‘Ceres en Pan’. De verzinnebeelding van de ‘gecultiveerde’ versus de ‘wilde’ natuur levert subtiel commentaar op het bizarre apentafereel. ‘Ceres en Pan’ ziet u hier op het schilderij van Jan I Brueghel. Wilt u dat werk in het echt zien, moet u naar het Prado in Madrid.

 

Specificaties

  • Jan I Brueghel (1568-1625)
  • Apenfeest (‘Singerie’)
  • Olieverf op koper
  • Langdurig bruikleen 2012, particuliere verzameling
Particuliere verzameling in langdurige bruikleen aan het Rubenshuis, Antwerpen

Particuliere verzameling in langdurige bruikleen aan het Rubenshuis, Antwerpen

Schrijf je in op de nieuwsbrief