Overslaan en naar de inhoud gaan

Spaarzaam of ecologisch?

Rubens was spaarzaam. En dat zien we in de schilderijen die de meester voor zichzelf maakte.

De dragers van deze werken bestaan uit verschillende planken hout. Hierdoor kunnen een aantal topstukken uit Rubens' oeuvre niet reizen.

Ook de familieportretten van de kunstenaar ontsnappen niet aan zijn spaarzame karakter. Rubens was op alle vlakken een uiterst zorgvuldig vakman. Voor zijn opdrachtgevers gebruikte hij panelen uit één stuk. Hoe groter het paneel, hoe duurder. Maar hij had de gewoonte om de panelen die hij voor zichzelf maakte, samen te stellen uit verschillende planken hout. De schilder sprong dus erg kostbaar en zuinig om met zijn materiaal.

 

Besparen op familieportretten

Aangezien Rubens’ familieportretten enkel bedoeld waren voor in zijn privésfeer, bespaarde hij hier erg op. En dus combineerde de schilder bij enkele van zijn portretten verschillende kleine panelen om één grote drager te bekomen. Het portret van ‘Nicolaas en Albert Rubens’, ‘’t Pelsken’, ‘Helena Fourment in haar bruidsjurk’, ’Le chapeau de paille’’… ze bestaan allemaal uit vijf of meer verschillende aan elkaar bevestigde paneeltjes.

 

Kwetsbare portretten

Dit gebruik is problematisch voor een goede bewaring van deze portretten. Het hout ‘leeft’: de panelen zwellen en krimpen onder wisselende klimatologische omstandigheden. De portretten zijn dus enorm kwetsbaar en sommige van deze werken mogen nooit de museumzaal verlaten. Daardoor zijn enkele familieportretten van Rubens’ hand niet op de tentoonstelling te zien zijn.

Schrijf je in op de nieuwsbrief