Overslaan en naar de inhoud gaan

'Copy/Paint'

08.03.13 - 01.09.13

Centraal in deze tentoonstelling staat de vraag: hoe werd er gewerkt in het atelier van Rubens? Aan de hand van twee portretten (van een en dezelfde persoon, Michiel Ophovius) licht ‘Copy/Paint’ een tipje van de sluier.

In Rubens’ tijd was de vraag groot naar afbeeldingen van voorname personen. Het ‘vermenigvuldigen’ van portretten behoort dan ook tot de vaste atelierpraktijk.

 

Whodunnit?

Het is geen geheim dat er van verschillende werken van Rubens meerdere versies bestaan. Wat soms minder duidelijk is, is hoe groot het aandeel is van de meester versus dat van zijn collega’s en assistenten in zijn atelier. Als het over kopiëren gaat, is een andere belangrijke vraag: wat is het origineel? En wat is de kopie?

Vaak is het niet eenvoudig te bepalen welke versie het eerst is gemaakt. Dit geldt niet in het minst voor portretten. ‘Copy/Paint’ staat u toe twee portretten van het portret van Michiel van Ophoven – ‘Ophovius’ in het Latijn – te vergelijken. Twee van de beste versies worden – voor het eerst in het Rubenshuis – samen getoond. Een werk is afkomstig uit de collectie van het Mauritshuis in Den Haag. Het tweede werk komt uit de collectie van het Rubenshuis.

De vergelijking van de twee versies geeft inzicht in hoe men in de 17e eeuw dacht over ‘een origineel’ versus ‘een kopie’. Begrippen die onze snelle copy/paste-cultuur een heel andere invulling krijgen.

Ga naar

Schrijf je in op de nieuwsbrief