Otto van Veen

Dit schilderij wordt toegeschreven aan Otto van Veen, de belangrijkste leermeester van Rubens. Van Veen, die zijn naam verlatijnste naar ‘Vaenius’, was een pictor doctus, een geleerde schilder met grote kennis van de antieke kunst en cultuur. De voorstelling toont de inname van Rome, gesymboliseerd door de gelijknamige godin die met haar handen op de rug de stad wordt uitgevoerd. Aan haar voeten is de wolvin afgebeeld die Romelus, de legendarische stichter van Rome, en Remus voedt, terwijl op de achtergrond een brandende stad is te zien.

Na zijn leertijd bij de schilder-humanist Dominicus Lampsonius in Luik en een verblijf in Rome, ontpopte de katholieke Leidse immigrant Otto van Veen (1556-1629) of ‘Vaenius’ zich tot een van de toonaangevende schilders in Antwerpen. Daarnaast is Van Veen vooral bekend als de derde en laatste leermeester van Rubens (1595/96-1598). Zowel op artistiek als op intellectueel gebied is hij een leidsman geweest voor de aankomende kunstenaar.

 

Een belangrijke ontdekking

De inname van Rome is een belangrijke herontdekking binnen het oeuvre van Van Veen. Het grote doek werd waarschijnlijk geschilderd in opdracht van de familie Balbi uit Genua die in de zestiende en zeventiende eeuw belangrijke beschermheren en verzamelaars waren van Antwerpse kunstenaars. De pendant van het schilderij, De triomf van Rome, is verloren gegaan. De voorstelling toont de inname van Rome, gesymboliseerd door de gelijknamige godin die met haar handen op de rug de stad wordt uitgevoerd. Aan haar voeten is de wolvin afgebeeld die Romulus, de legendarische stichter van Rome, en Remus voedt, terwijl op de achtergrond een brandende stad is te zien.

Het Rubenshuis beschikte tot anderhalf jaar geleden slechts over één werk van Otto van Veen: een in 1600 geschilderd busteportret van Nicolaas Rockox. Dankzij de steun van de Vrienden van het Rubenshuis kon het museum in 2019 echter een verbluffend kopertje van Vaenius aankopen, De jonge Hercules in gevecht met twee slangen. Van Rubens is een vrijwel identieke compositie bekend, maar die is niet bewaard gebleven. Met het langdurig bruikleen van De inname van Rome wordt het aandeel van Van Veen in de vaste opstelling van het Rubenshuis opnieuw aanzienlijk versterkt. 

 

Specificaties

  • Otto van Veen (1556 – 1629)
  • De inname van Rome
  • Olieverf op doek
  • Langdurig bruikleen, The Phoebus Foundation

© The Phoebus Foundation

Meld je aan voor onze nieuwsbrief