Restauratiewerken aan de gang

Update 23 januari 2019

De werken aan de portiek en het tuinpaviljoen naderen stilaan hun voltooiing. Eind maart wordt het project opgeleverd. Tijdens de winterperiode worden de stellingen en de stellingdoeken verlaagd en uiteindelijk weggenomen.

Portiek

De steenrestauratie en -consolidatie is volledig uitgevoerd. Ook de gevel van de Italiaanse palazzo die aansluit tegen de portiek is grondig gereinigd. Sinds decennia zijn de friezen, hermen en beelden niet meer zo goed leesbaar geweest.

Op maandag 4 februari 2019 worden de onderdelen voor de glazen luifel, die de gerestaureerde portiek zal beschermen tegen weersinvloeden, over de voorgevel van het Rubenshuis naar de binnenkoer gehesen. Daarna wordt de glazen luifel geconstrueerd. Een werkje dat zo'n drie weken zal duren. Een grote 15 meter lange balk in dikke roestvrijstalen platen die verzwaard zijn met loden blokken wordt bovenop de portiek geplaatst. Met aan beide zijden 6 cm dikke zelfdragende glazen platen. Tijdens deze periode is de binnenkoer en de tuin achter de portiek niet toegankelijk.

De bronzen beelden van Mercurius en Minerva en de twee bronzen vazen zijn gereinigd en behandeld tegen corrosievorming. Als kers op de taart worden ze eind februari terug bovenop de portiek geplaatst.

Roestvrijstalen balk in atelier van firma Verhofste nv. in Zele

 

Tuinpaviljoen

De reiniging, het herstel en de consolidatie zijn beëindigd; enkel de afwerking moet nog gebeuren in februari en maart.

Het pleisterwerk van binnen- en buitenkant is zeer mooi uitgevoerd. De vier beelden (Venus, Bacchus, Hercules en Honos) zijn ontverfd en worden getoond zoals ze zijn. Dit verleent het paviljoen een schitterende bichromie: donkere baksteentjes, blauwe hardsteen en leien in contrast met licht pleisterwerk en witte/beige natuursteen.

Als sluitstuk wordt de arduinen vloer hersteld en gereinigd. De marmeren tafel wordt gerestaureerd en de guirlandes, deels in steen, deels in hout, worden tegen de achtergevel geschilderd. Microscopisch onderzoek door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) heeft aangetoond dat de oudste lagen bestaan uit ‘orpigment. Dat is een pigment dat sinds de oudheid gebruikt wordt voor goudimitatieschilderingen. Momenteel worden nog testen en proeven uitgevoerd om de juiste uitvoeringswijze te bepalen.

Portiek: centrale schelp met flankerende adelaars

Meld je aan voor onze nieuwsbrief