Jacques Jordaens, Mozes en zijn Ethiopische vrouw

Zo zie je Mozes maar zelden. Jordaens portretteert de profeet niet als leider van het volk of boodschapper van de Stenen Tafelen. Wel als moderne echtgenoot van een zwarte vrouw. Daarmee maakt de schilder een krachtig statement over gelijkheid. 

 

Jacques Jordaens (1593-1678)

Mozes en zijn Ethiopische vrouw

Circa 1650

Olieverf op doek

Permanente bewaring, Collectie Vlaamse Gemeenschap (oorlogskunst)

 

Te zien in The Walters Art Museum (Baltimore, VSA)

Jacques Jordaens, Mozes en zijn Ethiopische vrouw
Uittocht uit Egypte

Mozes is wellicht de grootste profeet uit het Oude Testament. Hij leidt de Israëlieten uit Egypte, dwars door de woestijn, naar het Beloofde Land. Met hulp van God verricht hij wonderen. Hij splijt de Rode Zee open, laat water stromen uit een rots en er valt manna uit de hemel als het voedsel op is. Mozes ontvangt van God ook de Stenen Tafelen met de Tien Geboden. 

Modern Bijbels tafereel

Meestal wordt Mozes afgebeeld met de Tien Geboden, als kernverhaal uit de Bijbel. Maar in dit schilderij van Jordaens ligt de focus op de prachtig geklede zwarte vrouw naast hem. Het is zijn Ethiopische echtgenote, van wie de naam niet bekend is. Met een krachtig handgebaar lijkt Mozes ons aan te spreken. Mogelijk een oproep om zijn Afrikaanse vrouw als een gelijke te erkennen.

Jacques Jordaens, Mozes en zijn Ethiopische vrouw (detail), 1645-1650, Collectie Vlaamse Gemeenschap, in permanente bewaring bij Rubenshuis, publiek domein
Een boodschap van gelijkheid

Met zijn linkerhand houdt Mozes alsnog de Tien Geboden vast, maar de inhoud is niet leesbaar. Je ziet enkel de donkere achterkant. In dit schilderij lijkt Jordaens niet de tekst zelf te willen benadrukken, maar vooral de boodschap: de waarde van naastenliefde, ongeacht huidskleur. Een heel modern statement.  

Jacques Jordaens, Mozes en zijn Ethiopische vrouw (detail), 1645-1650, Collectie Vlaamse Gemeenschap, in permanente bewaring bij Rubenshuis, publiek domein
Inclusief schilderen in de 17de eeuw

Opvallend: de vrouw van Mozes wordt niet afgebeeld als een Afrikaans stereotype, maar als een échte vrouw met een eigen persoonlijkheid. Ook dit is voor de 17de eeuw verbluffend vooruitstrevend. 

Of Jordaens ooit een Afrikaanse vrouw naar het leven heeft geschilderd, weten we niet. Duidelijk is wél dat hij — net als Rubens — Afrikaanse figuren opmerkelijk menselijk weergaf. De nuances in huidskleur en de individuele trekjes getuigen van respect, terwijl voorgangers en tijdgenoten vaak bleven steken in karikaturen en clichés.  

Jacques Jordaens, Mozes en zijn Ethiopische vrouw (detail), 1645-1650, Collectie Vlaamse Gemeenschap, in permanente bewaring bij Rubenshuis, publiek domein
Ontdekking vroege voorstudie

Dit schilderij houdt verband met een oudere schets van Jordaens. Hoewel de composities sterk verschillen, wijzen opvallende gelijkenissen erop dat de tekening een vroege voorstudie is. Leg je beide naast elkaar, krijg je zicht op Jordaens’ artistieke denkproces. 

We zien een groot kunstenaar die zoekt en nadenkt en zijn eerdere schets zelfs overboord gooit. Om in een nieuwe compositie zijn moderne boodschap nog krachtiger over te brengen.  

In het schilderij plaatst Jordaens de liefde centraal. Hij is een van de weinige oude meesters uit de westerse kunst die kritisch kijkt naar de (toenmalige) verhouding tussen witte en zwarte mensen. Zijn schilderij toont dat er ook 400 jaar geleden al, hoe uitzonderlijk ook, werd geijverd voor gelijkheid. Hij is zijn tijd duidelijk ver vooruit. 

Jacques Jordaens, Mozes met Aaron en Mirjam (voorstudie voor Mozes en zijn Ethiopische vrouw)(detail), ca. 1650, Collectie Stad Antwerpen, Rubenshuis, publiek domein

Jacques Jordaens, Mozes met Aaron en Mirjam

background newsletter section